Coop

Digital Handleliste

Fra idé til MVP på 3 måneder

Coop ønsket seg en digital handleliste i Coop-appen. Jeg ledet arbeidet gjennom idémyldringer, workshops, brukertester, prioriteringer i MVP’n og forankring i Coop. Prosjektet er et eksempel på hvordan rask testing, tydelig forankring og kontinuerlig innsikt kan skape en løsning som både virksomheten og brukerne setter stor pris på.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Behovet

Coop hadde lenge hatt et sterkt ønske om å få en digital handleliste inn i Coop-appen. Dette hadde vært diskutert i flere år, og mange i organisasjonen var engasjerte og fulle av idéer til hvordan løsningen burde være. Utfordringen var å samle og teste disse idéene, og komme frem til en løsning som faktisk traff behovene til kundene, spesielt med tanke på at 70% bruker penn og papir når de skriver handlelister.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Min rolle

Jeg var teamlead i et tverrfaglig team med tre designere og to utviklere. Sammen tok vi prosjektet fra idé til lansert MVP på bare tre måneder. Min rolle var å lede prosessen fra start til slutt:

  • Utvikling av prototyper i flere iterasjoner

  • Brukerintervjuer og prototypetester (inkludert guerrillaintervju)

  • Prioritering av funksjoner for MVP

  • Idémyldring, workshops og forankring i organisasjonen

Gjennom prototypetestene lærte vi blant annet at brukerne ønsket en enkel og fleksibel handleliste – de ville heller skrive inn generelle produkter som «ost» enn spesifikke merkevarer, og det var avgjørende at listen kunne deles med andre. Samtidig testet vi flere idéer som ikke hadde nok verdi for brukerne, og valgte å ikke bygge disse.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Resultatet

Etter 3 måneder lanserte vi en MVP av handlelisten i Coop-appen. Én måned senere hadde løsningen allerede 57 000 ukentlige brukere – godt over målet vi satte på 50 000.

Handlelisten er fortsatt i bruk i dag, flere år etter lansering, og er et sentralt verktøy for tusenvis av kunder i hverdagen.

Prosjektet er et eksempel på hvordan rask testing, tydelig forankring og kontinuerlig innsikt kan skape en løsning som både virksomheten og brukerne setter stor pris på.

Du kan finne handlelisten i Coop-appen. Screenshot fra september 2025.