ElBits
Kraftbransjen får én felles digital løsning
Fra 84 ulike systemer til én felles digital løsning. Jeg var lead designer i bygget Tilko, en ny løsning som samler nettselskapene og gir kundene en enklere vei til strøm. Tilko ble til gjennom innsikt, deltagende design, samarbeid, raske prototyper, mye testing på ulike brukere og et kick-ass tverrfaglig team.
Min rolle i ElBits
I tillegg har jeg jobbet for ElBits selskapet. Her har jeg vært delaktig for planlegging og gjennomføring av ElBits-konferanser (elBits Expo), jeg har ledet halvårlige retrospektiv-workshops for alle ansatte i ElBits, samt workshops hos nettselskaper for forankring av oppdraget. Jeg har også presentert innovasjon, digital utvikling og Tilko på bransjekonferanser.
Jeg har jeg gjennomført innsiktsarbeid på tjenesten Wattapp med rekruttering, brukertesting og analyse, og presentert funn og anbefalinger for videre utvikling.
I tillegg har jeg sammen med en kollega utviklet ElBits’ nettside. Og hatt ansvaret for å etablere strategi, leverandørvalg og rutiner for nyhetsbrev. Dessuten har jeg laget ElBits’ OKR-prosess med tydelige rammer for hvordan fasilitatorer kan jobbe frem OKRs i team og i selskapet.
Vil du lære alt vi fant ut de første 2 årene? Da kan du se en video der jeg forklarer alt her.
Obs! Videoen er laget for kommunikasjon til partnere, ikke profesjonelt eller kommersielt bruk.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Problem
Norge har 84 nettselskaper som frem til nylig har jobbet helt hver for seg – uten felles digitale løsninger. Det har gitt kunder og nettselskaper uoversiktlige søknadsprosesser, og gjort det vanskelig å planlegge prosjekter i en tid der behovet for grønn kraft øker raskt.
Når en kunde søker om mer enn 1 MW strøm, må både distribusjonsnettet, regionalnettet og transmisjonsnettet involveres. Saksbehandlere har inntil nå måttet holde oversikt med e-post og Excel-ark. For kundene har prosessen vært enda mer krevende – 84 ulike søknadsløp, uforutsigbare ventetider og liten innsikt i hvor saken står. Vi vet heller ikke hvor mye vi trenger av kraft ettersom landets nettselskaper har fram til nylig hatt hvert sitt system, sine egne prosesser og ingen felles digitale verktøy for samarbeid.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Min rolle i Tilko
Jeg har vært med fra starten av ElBits og hatt rollen som design lead. Jeg har ansvar for hele innsiktsarbeidet – fra planlegging og gjennomføring til analyse av intervjuer, prototypetester og spørreundersøkelser med både kunder og saksbehandlere. I tillegg har jeg lagt opp arbeidsformen for deltakende design med domeneeksperter. Basert på innsikten utviklet jeg skisser, konsepter og prototyper i Figma, og har visualisert brukerreiser som grunnlag for videre utvikling.
Jeg har ledet og fasiliteret workshops med teamet for å definere strategi, prioriteringer og planer for kommende kvartal eller halvår. Videre har jeg utarbeidet veikart og fordelt oppgaver på en overodnet måte.
Gjennom prosessen sørger jeg for tydelig kommunikasjon og forankring, ved å presentere funn, prosess, planer og prioriteringer til ledelsen, organisasjonen partnere og bransjen
Resultatet
Sammen med et tverrfaglig team har vi utviklet Tilko – den første tjenesten som lar nettselskaper samarbeide digitalt og gir kundene mer forutsigbare prosesser. Tilko er nå tatt i bruk av flere nettselskaper, og vi har sett at prosessen er tydeligere, sakene flyter bedre mellom nettnivåene, og kundene får enklere innsikt i sin status. For bransjen er det et første skritt mot å møte framtidens behov for grønn kraft – med samarbeid, digitalisering og brukeren i sentrum.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -